Modernisering Douanewetboek: gelijk speelveld voor pakketjes uit China
De Europese Commissie wil de invoer van goedkope pakketjes uit China aan banden leggen. De staatssecretaris van Financiën, Van Oostenbruggen, geeft in antwoord op Kamervragen De opbrengsten van de douanerechten worden beschouwd als traditionele eigen middelen Handling fee en consumentenprijzen De Commissie heeft in haar mededeling van 5 februari 2025 gesuggereerd dat lidstaten Bron: Antwoord op vragen van het lid Rep over het artikel ‘Brussel wil belasting van
De staatssecretaris ondersteunt het schrappen van de vrijstelling van invoerrechten
om fraude te bestrijden en een gelijk speelveld voor bedrijven te realiseren.
aan dat het kabinet bekend is met het voorstel om een belasting van € 2 op goedkope
pakketjes uit China te heffen. Dit voorstel maakt deel uit van een bredere modernisering
van het Douanewetboek van de Unie, waarin de huidige vrijstelling van invoerrechten
voor zendingen met een waarde tot en met € 150 wordt geschrapt. Volgens de staatssecretaris
past dit binnen de bredere inspanningen om fraude te bestrijden en een gelijk speelveld
te creëren tussen Europese en niet-Europese leveranciers van goederen.
van de Europese Unie en vloeien in beginsel toe aan de EU-begroting. Lidstaten ontvangen
een vergoeding voor het innen van de douanerechten, momenteel 25% van de opbrengsten.
De Europese Commissie heeft in haar impactassessment een inschatting gemaakt van de
extra opbrengsten op EU-niveau, die zij stelt op 12 miljard euro over 15 jaar. Voor
Nederland en andere lidstaten betekent dit dat de additionele opbrengst voor de nationale
schatkist beperkt blijft tot de 25% inningsvergoeding op de extra geïnde douanerechten.
een forfaitaire non-discriminatoire heffing kunnen invoeren. Dit idee wordt verder
uitgewerkt in het nieuwe Douanewetboek van de Unie. De exacte uitwerking en hoogte
van de heffing, een zogenoemde handling fee, worden nog nader bepaald. Een handling
fee kan leiden tot een beperkte stijging van de consumentenprijs van dergelijke producten.
De mate waarin dit doorwerkt in de prijs, is afhankelijk van de wijze waarop bedrijven
deze handling fee als kosten doorberekenen. De handling fee is bedoeld voor de kosten
van controle en afhandeling van de enorme hoeveelheid e-commerce pakketjes die dagelijks
Nederland binnenkomen. Het kabinet is positief over de introductie van een dergelijke
handling fee, omdat dit bijdraagt aan een efficiëntere afhandeling van de toestroom
van pakketjes en een gelijk speelveld voor bedrijven ondersteunt
€ 2 op goedkope pakketjes uit China’.