Nieuwe subsidieregelingen laadinfrastructuur bedrijfsauto’s
Binnenkort openen twee nieuwe subsidieregelingen voor laadinfrastructuur. Met de nieuwe Voor de eerste regeling ‘Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven’ Netcapaciteit Wanneer er onvoldoende netcapaciteit is, is het ook mogelijk om per laadlocatie aanvullende SPULA Per 1 oktober start de ‘Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur Zwaar Vervoer’. Bron: BNR en RVO, 23-09-2024.
regelingen kunnen ondernemers subsidie aanvragen om laadinfrastructuur aan te leggen.
Ook is er geld beschikbaar voor advies.
(SPRILA) is vanaf dinsdag 24 september 9.00 uur € 42 miljoen beschikbaar. De regeling
is bijvoorbeeld bedoeld voor ondernemingen (met een KvK-inschrijving) die op een bedrijventerrein
laadinfrastructuur willen aanleggen voor elektrische voertuigen. Het bedrijventerrein
mag niet te allen tijde publiek toegankelijk zijn. Ondernemers krijgen een deel van
de kosten vergoed voor de aanschaf en plaatsing van laadpunten. MKB-ondernemingen
krijgen tot 40% van de kosten vergoed, grote bedrijven tot 20%. Ook concessiehouders
van openbaar vervoer kunnen van de regeling profiteren
subsidie aan te vragen voor een stationaire batterij. Samen met minimaal € 25.000
subsidie voor laadinfrastructuur kan de subsidie voor een stationaire batterij worden
aangevraagd. Een batterij kan overdag volladen en ’s nachts een of meer voertuigen
opladen. Daarnaast is het mogelijk om subsidie aan te vragen voor het inwinnen van
extern advies over het aanleggen van laadpunten.
Deze SPULA is bedoeld voor de aanleg van publiek toegankelijke laadpunten voor zwaar
wegvervoer, voor de aanleg of uitbreiding van laadinfrastructuur die bijdraagt aan
een landelijk dekkend netwerk voor zware elektrische voertuigen. Voor deze regeling
is € 15 miljoen beschikbaar.