Belastingdienst pakt capaciteitstekort inning aan

schedule 29 okt 2024
bookmark_border Fiscaal, Financiën, Ondernemer, DGA, IB-ondernemer, ZZP, Particulier



De Belastingdienst neemt maatregelen om het capaciteitstekort in de inning en invordering
tegen te gaan. Daardoor wordt de afhandeling van bezwaarschriften versneld. Dit schrijft
staatssecretaris Idsinga in een Kamerbrief.





Dit capaciteitstekort is onder andere ontstaan door de samenloop van extra werkzaamheden
na de coronacrisis, de energiecrisis en werkzaamheden voor hersteloperaties. Om het
tekort tegen te gaan worden er 300 FTE extra ingezet voor de invordering, worden marktpartijen
ingezet waar dat kan en worden 11.500 bezwaren zonder inhoudelijke beoordeling toegekend.
Door het nemen van deze maatregelen kan de Belastingdienst de balans herstellen tussen
het aantal bezwaren en de groep beschikbare medewerkers om dit werk te doen. Zo kreeg
– door de unieke samenloop van een aantal grote maatschappelijke gebeurtenissen zoals
de coronacrisis – niet elke burger of ondernemer binnen de juiste termijn een reactie
op een bezwaarschrift. De genomen maatregelen herstellen dit proces. Tijdens deze
achterstand zijn geprioriteerde werkzaamheden steeds onverminderd uitgevoerd, bijvoorbeeld
werkzaamheden voor de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT).


Extra medewerkers De dienst zet maximaal in op het aantrekken van medewerkers in het inningsproces.
Sinds 2023 is het aantal medewerkers met 300 FTE toegenomen, zij kunnen na een interne
opleiding aan de slag. Vanaf 1 juli 2024 zijn daardoor al 140 FTE extra ingezet in
het inningsproces. Daarnaast worden ook medewerkers van marktpartijen ingezet waar
dat kan met afgebakende opdrachten. Dit gebeurt primair op de werkzaamheden binnen
de afhandeling van de coronabetalingsregeling. De ingehuurde medewerkers staan onder
leiding van medewerkers van de Belastingdienst. De effectiviteit van de samenwerking
wordt geëvalueerd. Tegelijkertijd blijft er sprake van een te krappe arbeidsmarkt.
Ook in de toekomst kost het tijd om medewerkers op te leiden voor (specialistische)
inningswerkzaamheden en blijft er een door- en uitstroom van medewerkers bij de Belastingdienst
die zal moeten worden opgevangen.


Eenmalige maatregelen Om voor een goede herstart van het inningsproces te zorgen kondigt de Belastingdienst
twee eenmalige maatregelen aan. De werkvoorraad met bezwaren tegen de invorderingskosten
wordt teruggebracht door een groep bezwaren eenmalig te honoreren, zonder een inhoudelijke
beoordeling. Het gaat hierbij om circa 11.500 bezwaarschriften waarvan circa 1.500
betrekking hebben op Toeslagen. Dit betekent dat invorderingskosten in deze gevallen
worden teruggedraaid en eventuele proceskosten worden vergoed. Hiermee is een bedrag
van € 3 tot € 11 miljoen gemoeid. De oorspronkelijke vordering blijft bestaan en wordt
geïnd. Daarnaast wordt een tweede maatregel genomen rondom het verminderen van invorderingskosten
en invorderingsrente. Beide zijn gerelateerd aan de hoogte van de te betalen aanslag.
Als invorderingskosten en -rente in rekening zijn gebracht en in een latere fase wordt
alsnog de hoogte van de aanslag verlaagd, dan dient de Belastingdienst deze in rekening
gebrachte kosten evenredig aan te passen. Bij complexe gevallen is dit een arbeidsintensief
proces. Om dit proces te versnellen wordt tijdelijk bij aanpassingen tot € 100 niet
het juiste bedrag berekend, maar wordt het totale bedrag verrekend of terugbetaald.
Met deze incidentele maatregelen weten betrokken burgers en ondernemers op korte termijn
de uitkomst van hun bezwaarschrift en voorkomt de Belastingdienst ingebrekestellingen
vanwege niet-tijdig beslissen.


Bron: MvF, 24-10-2024.


https://www.fiscaalinfo.nl/document/p1-878538