BPM aanpassen aan wijziging CO2-uitstoot na registratie
Een latere aanpassing van de CO2-uitstoot in het kentekenregister wordt gevolgd voor de BPM-berekening. Een VOF heeft bezwaar gemaakt tegen een naheffingsaanslag BPM. De inspecteur heeft CO2-uitstoot en interne compensatie Het hof oordeelt dat de inspecteur de aangepaste CO2-uitstoot van 130 gr/km moet volgen, zoals vermeld in het kentekenregister. Dit geldt Bron: Hof Den Bosch 23-10-2024 (gepubl. 18-02-2025).
de CO2-uitstoot van de auto vastgesteld op 179 gr/km, zoals vermeld in het kentekenregister.
De VOF heeft echter een certificaat overgelegd waaruit blijkt dat de CO2-uitstoot 130 gr/km bedraagt. De RDW heeft het kentekenregister aangepast naar 130
gr/km. De inspecteur heeft het bezwaar ongegrond verklaard, waarna de VOF in beroep
is gegaan bij de rechtbank. De rechtbank heeft het beroep ongegrond verklaard, waarna
de VOF hoger beroep heeft ingesteld bij het hof.
ook als die wijziging plaatsvindt na het moment van registratie. Hierdoor wordt de
bruto BPM verlaagd naar € 6.527. Maar de inspecteur stelt dat de VOF de handelsinkoopwaarde
van de auto onjuist heeft vastgesteld. Het hof oordeelt dat de inspecteur de handelsinkoopwaarde
mag corrigeren in het kader van interne compensatie. De VOF heeft niet aannemelijk
gemaakt dat er sprake is van meer dan normale gebruiksschade. Het hoger beroep is
daardoor alsnog ongegrond.