Meer mensen pakken de fiets naar het werk
De aanleg van vrijliggende fietspaden in Nederland heeft geleid tot een toename van Daarnaast zijn mensen dichter bij hun werk gaan wonen, waardoor de gemiddelde woon-werkafstand Dichter bij het werk De fietspaden maken het aantrekkelijker om op de fiets naar het werk te gaan. Fietsers Geen extra files Fietspaden komen in de stad vaak in de plaats van rijstroken voor auto’s, omdat in Bron: CPB, 11-02-2025.
het aantal mensen dat de fiets naar het werk neemt. Volgens het Centraal Planbureau
(CPB) is het percentage forensen dat fietst gestegen van 20% naar 25%. Dit zijn 350.000
extra fietsers.
6% kleiner is. Ook zijn steden compacter geworden door de veranderde infrastructuur.
Het onderzoek kijkt specifiek naar vrijliggende fietspaden; fietspaden langs drukke
wegen met een duidelijke scheiding tussen de weg en het fietspad. Om de invloed van
fietspaden op wonen, werken en reizen te analyseren, vergeleek het CPB in een modelanalyse
de huidige situatie met een scenario zonder deze infrastructuur. Een opvallende conclusie
is dat hoewel fietspaden vaak de plaats innemen van rijstroken, het aantal opstoppingen
van autoverkeer niet toeneemt.
hoeven minder om te rijden door bijvoorbeeld woonwijken, wat hun reistijden verkort.
Meer forensen pakken daarom de fiets in plaats van de auto en gaan dichter bij hun
werk wonen. De fietspaden zijn zo niet alleen van invloed op het verkeer, maar op
de lange termijn ook op wáár in Nederland mensen gaan wonen en werken. Zo worden steden
compacter, met hogere bevolkingsdichtheden en een groter banenaanbod. De toegenomen
vraag naar woningen in de stad werkt door in hogere m2-prijzen.
steden de ruimte voor infrastructuur beperkt is. Toch leidt dit niet tot meer verkeersopstoppingen,
omdat forensen op de langere termijn overstappen van de auto naar de fiets. Deze verschuiving
compenseert het verlies aan ruimte op de weg voor auto’s. Een hogere gemiddelde fietssnelheid,
bijvoorbeeld door elektrische fietsen, kan deze effecten verder versterken. Met name
in steden kan dit leiden tot nog meer fietsgebruik en kortere reisafstanden.